Starea relaţiei – chestionar EFT cuplu

Baza terapiei EFT este formată din şapte conversaţii care au ca scop dezvoltarea unui anumit tip de Receptivitate Emoţională, considerat a fi cheia unei relaţii romantice de durată. Această abilitate, receptivitatea emoţională, are trei componente:

Accesibilitate: Pot să ajung la tine?

Acest lucru înseamnă să rămâi deschis pentru partenerul tău chiar şi atunci când te simţi nesigur şi ai poate unele îndoieli. Adeseori înseamnă să fii dispus să te lupţi să descoperi sensul emoţiilor tale astfel încât acestea să nu mai fie copleşitoare pentru tine. După ce reuşeşti să faci acest lucru poţi să revii din deconectare şi să te acordezi la indiciile de ataşament ale partenerului.

Receptivitate: Pot eu să mă bazez pe tine, contând pe faptul că îmi vei răspunde din zona emoţională?

Aceasta este abilitatea de acordare emoţională cu partenerul, căruia îi putem arăta astfel faptul că emoţiile sale, în special nevoile sale de ataşament şi fricile sale au un impact asupra noastră. Înseamnă să acceptăm şi să dăm prioritate semnalelor emoţionale pe care ni le transmite partenerul şi să îi dăm la rândul nostru semnale clare de confort şi grijă atunci când are nevoie de ele. Reacţiile sensibile ale partenerului ne ating şi ne împresionează întotdeauna şi au un efect deosebit de calmant, la nivel fiziologic, asupra sistemului nostru nervos.

Angajament Emoţional: Cum ştiu eu că sunt valoros pentru tine şi că o să rămâi aproape de mine?

Dicţionarul defineşte angajarea ca pe acea stare în care suntem absorbiţi, atraşi, captivaţi, implicaţi cu totul într-o acţiune. Aici, angajamentul emoţional înseamă acel tip special de atenţie pe care îl oferim numai celui pe care îl iubim. Ne privim mai mult, ne atingem mai mult. Vorbind despre această stare, partenerii o numesc adeseori prezenţă emoţională.

O modalitate simplă de a ne aminti aceste lucruri este să ne gândim la acronimul ARE şi la întrebarea „Eşti aici, eşti cu mine acum?”.

Chestionarul şi exerciţiile de mai jos vă vor ajuta să începeţi să gândiţi şi să vă înţelegeţi mai bine relaţia, folosind lentilele ataşamentului.

Acest chestionar este o modalitate minunată prin care puteţi începe să aplicaţi înţelepciunea cuprinsă în teoria care stă la baza Terapiei Centrată pe Emoţii în realitatea propriei voastre relaţii. Citiţi pur şi simplu fiecare afirmaţie şi alegeţi măsura în care o evaluaţi ca fiind adevărată sau falsă în ceea ce vă priveşte pe o scală de la 0 (complet Fals) la 10 (complet Adevărat). Pentru a calcula scorul adunaţi apoi punctajul obţinut la toate întrebările. Puteţi completa individual chestionarul şi puteţi apoi reflecta la scorul obţinut şi la relaţia dvs sau fiecare partener poate completa separat, iar apoi puteţi împărtăşi răspunsurile şi le puteţi discuta împreună în modalitatea pe care o veţi găsi descrisă la finalul acestuia.

Din punctul dvs de vedere, consideraţi că partenerul este accesibil?

1. Pot destul de uşor să captez atenţia partenerului meu 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

2. Partenerului meu îi este uşor să se conecteze emoţional cu mine. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

3. Partenerul meu îmi arată că sunt pe primul loc pentru el/ea. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

4. Eu nu mă simt singur sau închis în această relaţie. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

5. Eu pot să împărtăşesc partenerului meu sentimentele mele cele mai profunde. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10.

Din punctul dvs de vedere, este partenerul sensibil faţă de dvs?

1. Dacă am nevoie de conectare şi confort el/ea va fi acolo pentru mine. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

2. Partenerul răspunde la semnalele pe care i le transmit şi care îi comunică faptul că am nevoie să fie mai aproape de mine. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

3. Îmi dau seama că pot să mă sprijin pe partenerul meu atunci când sunt anxios / nesigur. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

4. Chiar dacă ne certăm sau nu suntem de acord cu ceva, eu ştiu că sunt important(ă) pentru partenerul meu şi că vom găsi o cale de a ne înţelege şi de a ne apropia. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

5. Dacă am nevoie de reasigurare de la partenerul meu legat de cât de important(ă) sunt pentru el(ea), pot să obţin acest lucru. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Sunteţi angajaţi emoţional într-un mod pozitiv unul cu celălalt?

1. Mă simt foarte confortabil atunci când sunt aproape de partener şi am încredere în el/ea. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

2. Pot să îi destănuiesc partenerului meu aproape orice. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

3. Atunci când nu suntem împreună eu mă simt încrezător(oare) şi sigur(ă) pe faptul că suntem oricum conectaţi unul la celălalt. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

4. Ştiu că partenerului meu îi pasă de bucuriile, durerile şi temerile mele. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

5. Mă simt suficient de sigur(ă) ca să îmi asum riscuri emoţionale cu partenerul meu. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Dacă la întrebările de mai sus ai un scor de 70 sau mai mult, atunci eşti pe drumul cel bun către o legătură emoţională sigură şi poţi să foloseşti ideile prezentate de noi pentru a-ţi consolida această legătură. Dacă scorul pe care l-ai obţinut este mai jos de 70, atunci este timpul să te concentrezi asupra relaţiei şi să începi să foloseşti concret, conştient şi atent ideile şi sfaturile specifice relaţiilor de cuplu şi Teoriei Ataşamentului pentru a reface şi întări relaţia şi legătura emoţională cu partenerul. Iată cum:

Primul pas în demersul de creare a conexiunii emoţionale pe care amândoi v-o doriţi şi de care amândoi aveţi nevoie este să începeţi să înţelegeţi în profunzime acest tip special de legătură şi să puteţi să împărtăşiţi între voi modul în care o percepeţi. Oare percepţia partenerului cu privire la cât de accesibi(ă), sensibil(ă) şi angajat(ă) emoţional eşti în relaţie se potriveşte cu propria ta viziune despre tine-în-relaţie şi despre cât de sigură şi stabilă este legătura emoţională dintre voi? Încearcă să îţi aminteşti permanent că partenerul îţi vorbeşte despre cât de sigur şi conectat se simte chiar acum în relaţia voastră, nu despre faptul că tu eşti un partener perfect sau imperfect pentru el. Puteţi să vă vorbiţi pe rând despre întrebarea/răspunsul care vi s-a părut a fi cel mai pozitiv şi cel mai important. Cel mai bine este să vă acordaţi câte cinci minute fiecare pentru a împărtăşi gândurile şi sentimentele voastre legate de aceste lucruri.

Acum, dacă vă simţiţi confortabil, încercaţi să exploraţi întrebarea/răspunsul care a părut să activeze în interiorul vostru emoţiile cele mai dificile. Încercaţi să faceţi acest lucru în spiritul ajutorului reciproc şi al susţinerii pe care o acordaţi partenerului astfel încât acesta să se poată acorda la emoţiile voastre. Partenerul nu va putea să facă acest lucru dacă rămâneţi blocaţi în negativism astfel încât este nevoie să încercaţi tot posibilul pentru a evita critica sau învinuirile. La fel ca şi în exerciţiul anterior, cel mai bine este să vă acordaţi câte cinci minute fiecare pentru a împărtăşi gândurile şi sentimentele voastre legate de aceste lucruri.

Succes!

loveyou2

Textul este preluat din cartea HOLD ME TIGHT – autor Dr Sue Johnson http://www.drsuejohnson.com/books/hold-me-tight/